Funddatabase i Microsoft Excel
Med jævne mellemrum sætter jeg mig ned med Kasse 1 og gennemgår fundene for at få dem ind i min ”funddatabase” og samtidig lægge dem ind på et landkort, som giver mig et spændende overblik over alle mine fund.
Det første jeg gør, er at føre fundene ind i min funddatabase. Jeg har lavet et relativt simpelt regneark i Microsoft Excel, som jeg bruger til dette formål. Heri indtaster jeg fundets unikke nummer (nummeret fra fundposen), funddato samt data om formodet alder, materiale, fundsted m.m.
Sådan en liste kan man lave på mange måder, jeg har valgt at bruge et regneark, da jeg er vant til at arbejde med regneark. Fordelen ved et regneark er bla. at det er nemt at filtrere på lokationer, tidsaldre, fundtyper osv. osv. Desuden giver et regneark mulighed for, at man kan udtrække en statistik over alle de data man måtte have tastet ind i arket, hvilket naturligvis bliver mere og mere brugbart, jo flere data man taster ind.
Klik her for at downloade en kopi af den funddatabase jeg bruger
Hvis knapperne i regnearket ikke virker, er det muligvis fordi at du skal sige god for at regnearket er sikkert i bjælken øverst i Excel. Der er nemlig makroer i regnearket, som hjælper med at lave nogle filtreringer osv.